De meeste zorg die Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis verleent, valt onder de basisverzekering. Deze zorg wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Het ziekenhuis stuurt de rekening rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar. Dit geldt alleen als het ziekenhuis en uw zorgverzekeraar een contract hebben. Als uw zorgverzekeraar geen contract heeft met het ziekenhuis, krijgt u de rekening thuis gestuurd.
Hieronder ziet u welke zorgverzekeraars in 2025 een contract met ons hebben.
Let op: sommige budgetpolissen hebben geen contract met ons ziekenhuis. Als u een budgetpolis heeft, controleer dan bij uw zorgverzekeraar of ons ziekenhuis gecontracteerd is. Spoedeisende zorg en bepaalde doorverwijzingen zijn altijd verzekerd.
De regels van een budgetpolis gelden niet voor spoedzorg, bevallingen en eerstelijnsdiagnostiek, zoals laboratoriumonderzoek of röntgenfoto’s die door uw huisarts zijn aangevraagd. Ook als u wordt doorverwezen door een specialist uit een ander ziekenhuis, kunt u altijd bij ons terecht.
Niet alle zorg wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Sommige behandelingen kunnen alleen worden vergoed via een aanvullende verzekering. Lees uw polisvoorwaarden goed door om te weten wat wel en niet gedekt is.
In Nederland is het verplicht om een zorgverzekering te hebben. Als u nog geen verzekering heeft, moet u een basisverzekering afsluiten. Zonder verzekering moet u de volledige kosten zelf betalen.
In Nederland moet iedereen een zorgverzekering hebben. Als u nog geen verzekering heeft, moet u een basisverzekering afsluiten. Als u dat niet doet en toch geholpen wilt worden in het ziekenhuis, kunt u de passantenprijslijst bekijken voor de kosten van de behandeling. Deze prijslijst geldt ook als uw verzekering de behandeling niet vergoedt.
Voor de laatste informatie over vergoedingen kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar.
Veel zorgverzekeraars bieden goedkopere polissen aan, ook wel budgetpolissen genoemd. Voorbeelden hiervan zijn Basis budget (Zilveren Kruis), ZieZo selectief (Zilveren Kruis) en Zekur (VGZ). Bij deze polissen heeft u vaak minder keuze in ziekenhuizen waar u terecht kunt. Ook kan het zijn dat niet alle behandelingen in elk ziekenhuis vergoed worden.
Wij raden u aan om eerst contact op te nemen met uw zorgverzekeraar om te vragen of zij een contract hebben met Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis als u bij ons behandeld wilt worden. Behandeling via de Spoedeisende Hulp (SEH) wordt altijd vergoed.
Als uw zorgverzekeraar geen contract heeft met ons ziekenhuis, moet u (een deel van) de kosten zelf betalen. Deze rekening krijgt u zelf toegestuurd door het ziekenhuis.
Ja, voor ziekenhuiszorg heeft u altijd een verwijzing nodig van uw huisarts of specialist. Zonder verwijsbrief kan het zijn dat uw behandeling niet wordt vergoed. Het verschilt per zorgverzekeraar en polis wie u mag doorverwijzen. Een verwijsbrief is een jaar geldig.
Iedereen van 18 jaar en ouder heeft een verplicht eigen risico. De hoogte wordt jaarlijks door de overheid vastgesteld. Dit betekent dat u de ziektekosten tot aan de hoogte van het eigen risico zelf moet betalen. Naast het verplichte eigen risico kan het zijn dat u een vrijwillig hoger eigen risico heeft afgesproken met uw zorgverzekeraar.
Ja, het is mogelijk om een telefonisch of e-mailconsult te hebben in plaats van een fysiek bezoek. Dit wordt op dezelfde manier berekend als een consult.
Regel dit eenvoudig via Mijn Van Weel-Bethesda. U kunt het ook doorgeven bij het Afsprakenbureau in het ziekenhuis.
Als u naar het ziekenhuis komt, moet u uw verzekeringsbewijs en identiteitsbewijs meenemen. U moet zich kunnen identificeren, ook kinderen en baby’s. In de zorg geldt een legitimatieplicht.
De basisverzekering vergoedt niet alle ziekenhuiszorg. Voor sommige behandelingen heeft u een aanvullende verzekering nodig. Bijvoorbeeld als het gaat om een sterilisatie of een ooglidcorrectie zonder medische reden. Of de zorg uit de aanvullende verzekering wordt vergoed, hangt af van uw polisvoorwaarden. Lees daarom goed uw polis door. Zo weet u of de zorg vergoed wordt.
Als u geen aanvullende verzekering heeft, moet u de kosten voor deze zorg zelf betalen. Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis stuurt de rekening dan rechtstreeks naar u. U kunt zelf de nota indienen bij uw zorgverzekeraar voor een eventuele vergoeding vanuit de aanvullende verzekering.
Onverzekerde zorg is zorg die niet of niet volledig wordt vergoed door de basisverzekering. Dit kan bijvoorbeeld gaan om plastische chirurgie, bepaalde tandheelkundige behandelingen, sterilisaties of cosmetische ingrepen.
Voor deze zorg kan het zijn dat u zelf (een deel van) de kosten moet betalen. Heeft u een aanvullende verzekering, dan kan het zijn dat deze een deel van de kosten vergoedt. Lees daarom goed uw polisvoorwaarden om te weten of u kunt rekenen op een vergoeding vanuit uw aanvullende verzekering.
Zorg op de Spoedeisende Hulp wordt altijd vergoed. De kosten worden wel van uw eigen risico afgetrokken. Verloskunde wordt ook vergoed. Dit valt onder de basiszorg; hiervoor wordt geen eigen risico berekend.
Is uw situatie niet levensbedreigend, ga dan eerst naar uw huisarts of (in de avond, het weekend of op feestdagen) naar de huisartsenpost. Dit bezoek valt onder uw basisverzekering. U betaalt hiervoor geen eigen risico. Als het nodig is, kan de huisarts u doorverwijzen naar het ziekenhuis.
Zorg zonder medische noodzaak, zoals cosmetische behandelingen, wordt niet vergoed door de basisverzekering. Als u aanvullend verzekerd bent, kan een deel van de kosten gedekt zijn. U kunt bij het betreffende specialisme een prijsopgave opvragen.
Sommige zorgverzekeraars hebben een doorleverplicht. Dit betekent dat ze de zorg blijven vergoeden, zelfs als het budget op is. Controleer dit bij uw zorgverzekeraar om verrassingen te voorkomen.
Een DBC (Diagnose Behandel Combinatie) is een manier waarop ziekenhuizen de diagnose, behandeling en kosten registreren. Er zijn meer dan 4.500 verschillende DBC's, en elke combinatie heeft een eigen prijs.
Let op: voor een onderzoek of behandeling in het ziekenhuis heeft u altijd een verwijzing nodig van uw huisarts of een andere zorgverlener. Dit geldt niet voor spoedeisende zorg.
De startdatum van een DBC is meestal de datum van uw eerste afspraak in het ziekenhuis. Dit kan een afspraak zijn bij de polikliniek, een laboratoriumonderzoek op verzoek van uw huisarts, of een opname in het ziekenhuis.
De startdatum van uw behandeling (meestal het eerste contact met het ziekenhuis) is bepalend over welk jaar het eigen risico wordt verrekend.
Als u langere tijd onder behandeling bent, kunnen er meerdere DBC’s in rekening worden gebracht. Dit kan invloed hebben op uw eigen risico per jaar. Het kan dus zijn dat u in het eerste jaar een deel van uw eigen risico betaalt en in het volgende jaar opnieuw een bedrag moet betalen. Dit is van tevoren niet altijd te voorspellen.
Nee, u moet uw kind zelf aanmelden bij een zorgverzekeraar. Iedereen moet een zorgverzekering hebben: kinderen én volwassenen. Meld uw kind binnen vier maanden na de geboorte aan. Doet u dit op tijd? Dan gaat de verzekering terug in vanaf de geboortedatum. Als u uw kind op uw eigen polis aanmeldt, krijgt uw kind dezelfde zorgverzekering als u. Is uw zorgverzekering aanvullend? Dan is die voor uw kind vaak ook aanvullend, zonder extra kosten.
Als u om geloofs- of levensoverwegingen geen zorgverzekering heeft, moet u een ontheffing aanvragen bij de Sociale Verzekeringsbank. U moet dan de volledige kosten voor de zorg zelf betalen. Stuur een kopie van de ontheffing naar onze zorgadministratie, dan krijgt u een verlaagd tarief voor de zorg.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Stichting Gemoedsbezwaren tegen Verzekeringen in Gouda.
12345
Samen met uw behandelend arts wordt besloten of u opgenomen wordt in het ziekenhuis. Het kan zijn dat u direct via de polikliniek wordt opgenomen of op een later vast te stellen datum. Bij het vaststellen van een opnamedatum kan rekening worden gehouden met uw wensen.
Neem dan contact op met Het Facturatieteam van de Zorgadministratie. Zij zijn op werkdagen bereikbaar 08.30 uur tot 16.00 uur via telefoonnummer 0187 60 76 11 of via zorgadministratie@curamare.nl.
Het ziekenhuis stuurt de rekening voor ziekenhuiszorg naar de zorgverzekeraar waar u op de startdatum van de DBC verzekerd was. Die startdatum (meestal het eerste contact van de patiënt met het ziekenhuis) is dus bepalend voor de zorgverzekeraar die de rekening ontvangt.
U heeft een rekening ontvangen voor de zorg die u heeft ontvangen. De tarieven voor deze zorg zijn landelijk vastgesteld. Als u bezwaar wilt maken of vragen heeft over de rekening, kunt u terecht op de website van Zorgnota of contact met onze zorgadministratie. Zij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 8.00 en 16.30 uur via telefoonnummer 0187 60 76 11.
Voor meer informatie over zorgtarieven kunt u ook de website van de Rijksoverheid raadplegen.
De ziekenhuisrekeningen kunnen soms wat tijd kosten om te verwerken. Dit komt doordat de zorgproducten in het ziekenhuis verschillende doorlooptijden hebben.
Als wij zorg of behandelingen direct aan u in rekening brengen, gelden onze algemene voorwaarden. Deze voorwaarden zijn officieel geregistreerd bij de rechtbank in Rotterdam. U kunt ze altijd bekijken op onze website: www.vanweelbethesda.nl. Als uw zorgverzekeraar de volledige kosten vergoedt, gelden de algemene voorwaarden niet.
U betaalt voor de onderzoeken en behandelingen die al uitgevoerd zijn, ook als u besluit om de behandeling zelf te stoppen. Deze kosten zijn namelijk al gemaakt naar aanleiding van uw gezondheidsklachten.
Op alle zorg en behandelingen die wij direct aan u in rekening brengen, gelden onze algemene voorwaarden. Deze voorwaarden staan geregistreerd bij de rechtbank in Rotterdam. U kunt ze vinden op onze website: www.vanweelbethesda.nl. Als uw zorgverzekeraar de volledige kosten vergoedt, gelden de algemene voorwaarden niet.
Bloedverlies kan tot ongeveer zes weken na de operatie optreden, het wordt langzaam minder en gaat vaak over in bruinige of gelige afscheiding.
Het kan ook zo zijn dat u aantal dagen geen bloedverlies heeft gehad maar dan ineens weer wat helderrood bloed verliest. Dit heeft te maken met de wondgenezing, het loslaten of oplossen van de hechting of meer lichamelijke inspanning.
Als het bloedverlies niet meer is dan een normale menstruatie is het normaal. Verliest u meer bloed, dan is het verstandig om contact op te nemen met de afdeling Gynaecologie.
Het gebruik van pijnstilling is afhankelijk van hoelang u zelf pijnklachten blijft houden. U kunt voor de pijn 4x per dag pijnstillers (paracetamol 1000 mg) innemen. Wanneer de pijn minder wordt, kunt u gaan afbouwen naar 4 maal daags 500 mg en vervolgens stoppen. Gebruikt u een combinatie van diclofenac en paracetamol dan altijd eerst de diclofenac afbouwen en daarna de paracetamol.
Toename van pijn na een operatie is niet gebruikelijk. Bij toename van pijn, acute of hevige pijn kunt contact u opnemen met de afdeling Gynaecologie.
Heeft u binnen 4 weken na de operatie meer dan 38,5 graden koorts, dan verzoeken wij u contact op te nemen met afdeling Gynaecologie.
Indien u, binnen 4 weken na ontslag, meer last heeft van misselijkheid of een pijnlijke bolle buik ontwikkelt, moet u contact opnemen met de afdeling Gynaecologie.
Indien u tijdens de operatie pleisters heeft gekregen, mogen deze tot 5 dagen blijven zitten. U kunt ze het makkelijkst na het douchen verwijderen. Indien pleisters eerder loslaten en de wond wijkt niet, hoeven deze niet vervangen te worden.
Let op! kleur (roodheid), warm aanvoelen van het gebied rondom de wond, pijnlijk, verlies van vocht of pus, neem dan contact op met afdeling of polikliniek Gynaecologie.
De eerste weken na de ingreep kan uw buik nog behoorlijk opgezet zijn.
Uw darmen moeten na de ingreep weer het ontlastingspatroon krijgen wat u voor de ingreep had. Het is aan te raden om vezelrijke voeding te gebruiken (bruin brood, fruit, rauwkost).
Drink minstens 2 liter per dag. Bij de apotheek kunt u Lactulose siroop kopen.
Raadpleeg uw huisarts bij verstopping.
In principe heeft u oplosbare hechtingen. Zijn de hechtingen na 10 dagen nog niet opgelost of gaan de wondjes rood zien dan kunt u bij de doktersassistente van de huisarts de hechtingen laten verwijderen.
Om hechtingen te laten verwijderen na een laparoscopische ingreep, kunt u 1 week na de ingreep een afspraak maken bij de huisarts.
Heeft u een plastiek van de achterwand ondergaan, dan kunt u de eerste 4 a 5 weken nog last hebben met zitten. Gebruik pijnstilling bij deze klachten en een harde stoel. Zachte kussens of ringen zorgen voor meer zwelling in het wondgebied en verergeren de klachten.
In principe mag u alles. Op basis van uw gevoel en herstel mag u uw activiteiten gaan uitbreiden. Luister altijd goed naar uw lichaam.
Wij geven u een aantal richtlijnen:
Informeer goed bij u verzekering wat is toegestaan na een operatie. Van de meeste verzekeringen mag u de eerste 6 weken na de operatie geen autorijden en bent u niet verzekerd.
Urineren neemt zijn normale patroon aan maar kan altijd de eerste weken wat onwennig zijn. Dus als u toch wat last heeft van niet goed kunnen uitplassen of branderig gevoel, laat het dan even controleren.
Bij een normaal herstel kunt u na ongeveer 4 weken gaan fietsen.
Afhankelijk van de aard van uw werk en op basis van het herstel kunt u 4-6 weken na de operatie starten met uw werk. Voor kleine ingrepen zoals een curettage, conisatie, lis excisie kunnen mensen vaak binnen enkele dagen tot een week de werkzaamheden hervatten.
Als u zich zes weken na de operatie nog niet fit voelt, overlegt u met uw bedrijfsarts en eventueel uw gynaecoloog/ huisarts over de manier waarop de werkzaamheden hervat kunnen worden.
Soms is het verstandig aangepast werk te doen of nog wat langer thuis te blijven om aan te sterken.
Wacht met sporten tot u op controle bent geweest. Zwemmen mag als u geen afscheiding meer heeft.
Wacht met geslachtsgemeenschap totdat u op controle bent geweest.
Na het plaatsen van een spiraal kan het bloedverlies wel 6 tot 8 weken aanhouden.
Als het bloedverlies meer is dan een normale menstruatie, of als u hevige buikpijn of koorts krijgt neem dan contact op met de afdeling Gynaecologie.
Dit is normaal. U kunt wat dunne waterige afscheiding hebben na de behandeling en ook licht bloedverlies. Gebruik na de ingreep geen tampons, maar maandverband. Om de wond goed te laten genezen adviseren wij u om in de eerste 2 weken na de ingreep geen gemeenschap te hebben en niet te gaan zwemmen of in bad te gaan.
Iedere operatie is anders en heeft specifieke adviezen die u het beste kunt opvolgen . Welke dat voor u zijn, leest u in de patiëntenfolder van de opertie die u heeft gehad.
Als u het ziekenhuis belt, zorg dan dat u uw klacht en vragen duidelijk heeft opgeschreven, uw temperatuur heeft opgenomen en uw afsprakenkaart bij de hand heeft
Ja. Er is maandag en donderdag telefonisch spreekuur van 8.00 - 12.00 uur. U kunt bellen met 0187 60 77 40.
U hoeft minder vaak in de rij te staan bij de balies en u vindt al uw afspraken van de dag en routenummers overzichtelijk bij elkaar op één ticket.
Op onze hoofdlocatie in Dirksland en de buitenpolikliniek ’t Dok Medisch Centrum kunt u zich aanmelden via een aanmeldzuil. Op onze locaties Het Nieuwe Weergors in Hellevoetsluis en onze buitenpolikliniek Brielle meldt u zich aan bij de receptie.
Er is altijd een medewerker in de buurt om u te helpen.
Meldt u zich bij de volgende afspraak of afspraken met het dagticket bij de balie van de afdeling waar u de afspraak heeft.
Ja, ook vanuit een rolstoel is de aanmeldzuil goed bereikbaar en leesbaar.
Ja, er zijn medewerkers rond de aanmeldzuilen die u graag helpen.
Ja, kinderen melden zich ook aan bij een aanmeldzuil met hun eigen identiteitsbewijs.
De aanmeldzuilen zijn er alleen in het Nederlands. Heeft u geen begeleider bij u die Nederlands spreekt? Vraag de aanwezige medewerker bij de aanmeldzuilen om hulp.
Ja, het scherm van de aanmeldzuil wordt regelmatig schoongemaakt. Voordat u zich aanmeldt bij de aanmeldzuil, moet u uw handen desinfecteren.
Met een PGO houdt u grip op uw gezondheid. Het geeft u inzicht in uw gezondheid en overzicht van uw medische gegevens. Hoe meer u weet over uw gezondheid, hoe beter u kunt werken aan uw gezondheid.
U kunt een PGO gebruiken voor verschillende dingen:
PGO’s zijn nog in ontwikkeling. In de toekomst komt er steeds meer informatie in te staan. Daarmee heeft u op één veilige plek al uw gezondheidsgegevens.
Er zijn verschillende PGO's, kies de PGO die bij u past via Digitale ZorgGids.
Het PatiëntenPortaal mijn.vanweelbethesda.nl is iets anders dan een PGO. In mijn.vanweelbethesda.nl kunt u alleen informatie terugvinden van het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis. Daarnaast kunt u in ons PatiëntenPortaal bijvoorbeeld onze vragenlijsten invullen en vindt u hier uw folders. In een PGO kunt u uw medische gegevens verzamelen van meerdere zorgverleners. Bekijk ook de uitlegvideo.
Een PGO is veilig om te gebruiken als deze het ‘MedMij-label’ heeft. Ook Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis heeft een Medmij-label. U bent zelf verantwoordelijk voor uw gegevens in uw PGO en wie hier toegang toe heeft. Zorg dus dat niemand anders uw wachtwoord heeft, tenzij u zelf wilt dat die persoon in uw PGO kan. Bekijk de video voor extra uitleg.
PGO’s zijn nog in ontwikkeling. Daarom kunnen gegevens soms onjuist en/of onvolledig worden weergegeven. Dit verschilt per PGO en daar hebben wij als ziekenhuis helaas geen invloed op.
Loopt u tijdens het gebruik van uw PGO tegen problemen aan, bel of e-mail dan de helpdesk van uw PGO of kijk bij de veelgestelde vragen op www.pgo.nl.
Heeft u een vraag over uw medische gegevens? Stel deze vragen aan de zorgverlener, die deze gegevens met u deelt. Dat is bijvoorbeeld uw huisarts of de specialist in het ziekenhuis.
Heeft u vragen over hoe u een PGO moet gebruiken, dan kunt u hulp krijgen via de DigiHulplijn (bel gratis naar 0800 1508).